Ислямът в ролята му на световна религия.Принципът такийя в исляма

Принципът такийя в исляма се коментира бегло в широкодостъпната мюсюлманска книжнина.За него улемите предпочитат да говорят в тесен кръг от вярващи. Причината ,е че принципът такийя съдържа предписанията на Корана за оцеляване на мюсюлманите във чужда,враждебна среда. Свещената книга на исляма съдържа напътствия как правоверните да замаскират, да омаловажат и ако е необходимо да отрекат силата и валидността на  съдържащите се в Откровението на Аллах антисемитски и антихристиянски предписания./1/ Те позволяват да не се спазват напътствията на мюсюлманското право шариата,както и да се живее според волята на неверниците в Дар ал Харб/Домът на войната б.а./ и дори в Дар ас сулх/Домът на мира б.а./

 Буквалното значение на такийя е „предпазливост, страх, маскиране”.Такийя позволява,ако възникне нужда,което и да е религиозно изискване да бъде преустановено.Всеки мюсюлманин може да практикува такийя, ако това би оправдало разпространението на исляма и е от полза за него/2/.

„Аллах не ви придиря за празнословието в клетвите ви,ала ви придиря за онова,което вашите сърца са придобили.Аллах е опрощаващ,всеблаг.”/Коран;2:225/

Такийя узаконява всички думи и дела,противни на това, което човек може да мисли,че е правилно убеждение или поведение. Например човек може да употребява алкохол на думи в чужда среда,но вътре в себе си да е против. Да показва лоялност,но вътре в себе си да чувства вражда. Това може да става, дори ако е необходимо под клетва/3/

 Коранът всячески подчертава за такива случаи:”Дълг на Пратеникът е само да оповести.Аллах знае какво разкривате и какво потулвате”/Коран ;5:99/

  В някои аети е посочена принудата,като причина дори за привидно отричане от исляма:”Който отрече Аллах,след като е повярвал, освен който е бил принуден,но сърцето му е спокойно с вярата…Ала които разтворят гръд за неверието,над тях е гневът на Аллах и за тях има огромно мъчение.”/Коран;16:106/.

  Такийя се практикува от всички мюсюлмани, но някои считат,че това е изключително шиитска доктрина,позовавайки се на открито агресивни нагласи.В самия шиизъм има понятие Дар ат- такийя което буквално се приема като Дом на боязанта. В хариджитското и джафааритското богословие се свързва с мястото,което се характеризира с несъвършени условия на живот под властта на враждебни правителства.Това са държави,където шиитите и хариджитите трябва да са предпазливи и да не показват открито своята вяра и култ./4/

  В шиитската доктрина търпението в името на исляма е изведено във висша добродетел.За пример се дава Хазрети Али/Али ибн Абу Талиб б.а./,зета на Пророка и четвърти праведен халиф и пръв Имам.

  Имам Али е бил извънредно въздържан и търпелив и неговото поведение свидетелствало за това.Даже във война той дочаквал,врагът да нападне пръв.Пророкът предупредил Имам Али за интригите в работите на халифата,които го очакват след неговата смърт и го посъветвал да бъде търпелив.Имам Али заради запазването на исляма пазил търпение в течение на 25 години в тежки условия./5/

 Търпението е отличителна черта на представителите на алевитската общност,които само в Република Турция наброяват 15 млн.души.Принципът такийя е основен в запазването на тяхната вяра и придобиване на позиции в обществото.

Георги Кулов председател на УС на Сдружение "Балкански форум за мир Кърджали"

Цитирана литература:

   1.Маурер,Андреас,Ислямът-предизвикателство на Църквата.,Силистра,2012,с.,83

   2.Цит.съч.,с.,83

   3.Пак там,с.,83

   4.Оксфордски речник на исляма.,С.,2007,с.,83

   5.Компани, Фазуллах ,Имам Али.,М., 1997,252-253

Източник: Kardjali.bgvesti.NET

Видеа по темата

Facebook коментари

Коментари в сайта

Трябва да сте регистриран потребител за да можете да коментирате. Правилата - тук.
Последни новини